Painotalo Painola

Painotalo Painola

Painotalo Painola

Asiakaslähtöinen ratkaisuesitys vakuutti Painolan valitsemaan Konica Minoltan

Painola on offset- ja digipaino Kaarinassa aivan Turun rajalla. Yrityksen historia ulottuu vuoteen 1982, jolloin painotoiminta aloitettiin pienimuotoisesti yhdellä offsetpainokoneella. Painola on sen jälkeen kasvanut ja yrityksen painotekniikat, työnkulut ja palvelut ovat kehittyneet vastaamaan asiakaskunnan tarpeita. Digitaalisia järjestelmiä on uusittu viime vuosien aikana ahkerasti ja nykyaikaisen painoympäristön kehittäminen jatkuu edelleen. Palvelut ovat laajentuneet suunnittelu-, pakkaus- ja postituspalveluihin sekä viimeisimpänä koulutuksiin. Nykyisin Painola työllistää jo 14 henkilöä ja resursseja on palvella yhä paremmin sekä suuria että pieniä asiakkaita. 

Johanna Saarinen
quotation marks

Konica Minoltan ratkaisu otti parhaiten huomioon tarpeemme ja hyvät kokemukset huoltopalveluista käänsi vaa’an Konica Minoltan ratkaisun puolelle.

Johanna Saarinen

Toimitusjohtaja, Painotalo Painola

Lähtötilanne


Painolassa pohdittiin digipainamisen kapasiteetin lisäämistä pienten offsetpainossa tehtyjen sarjojen ja työnkulun tehostamiseksi. Tämän vuoksi käytössä olleen Konica Minolta bizhub PRESS C7000P -tuotantojärjestelmän päivittäminen tuli ajankohtaiseksi. Korvaavan järjestelmän piti olla paitsi tehokas käsittelemään suurta tiedostomäärää, myös joustava erityyppisten ja -painoisten materiaalien suhteen. 


Painossa on käytössä PDF-työnkulku - korjaukset ja asemoinnit painotöihin tehdään pre-pressissä. Paino-töiden tiedot seuraavat työmääräimessä. Esimerkiksi käyntikorttien, erilaisten lehtisten ja vihkojen sarjojen pituudet ovat lyhyitä. Käytettyjen materiaalien paksuudet ovat vaihtelevia, joten painojärjestelmän tuottavuudella oli merkitystä. 


Ratkaisu


Ratkaisuksi Painolalle tarjottiin Konica Minoltan juuri markkinoille tuomaa bizhub PRESS C1085 -värituotantojärjestelmää, jolla voitiin lisätä kapasiteettia parantamalla laatua, nopeutta, luotettavuutta sekä tuottavuutta. Tuotannon kartoitus osoitti, että tuottavampaan tulostusjärjestelmään vaihtaminen oli paitsi kustannustehokas ratkaisu, mutta tarjosi myös laajemman materiaalivalikoiman, paremman laadun sekä tasalaatuisuuden kasvavilla tuotantomäärillä. 


Konica Minoltan asiakaslähtöinen ratkaisuesitys ja vaihtoehtojen esittely asiakkaan näkökulmasta olivat keskeisiä tekijöitä, jotka vakuuttivat toimitusjohtaja Saarisen. Nykyisten ja tulevaisuuden tuotantomäärien tarkastelu eri vaihtoehdoilla havainnollisti ja helpotti ratkaisun tekemistä Konica Minoltan hyväksi. Muita päätöstä tukeneita ominaisuuksia olivat mm. laadun tasaisuus, hyvä kohdistustarkkuus sekä uuden järjestelmän selkeä ja käyttäjäystävällinen käyttöliittymä, joka oli tuttu jo edellisestä mallista. Lisäksi erikoismateriaalien tulostuslaatu ja paksujen materiaalien tuki (350 g/m² asti) vakuutti Painolan tuotannon. Myös järjestelmän tulostuslaatu oli lähimpänä omaa offsettuotantoa. Tämä on Painolalle tärkeää esimerkiksi saman työn eri kieliversioita tehtäessä eri tekniikoilla (offset/digi). 


Kokemukset Konica Minoltan asiakas- ja huoltopalveluista ovat olleet hyviä - tarvittaessa huollon ja korjaukset saa nopeasti ja luotettavasti. Jo aiemmalla järjestelmällä oli ollut vähän huoltokäyntejä tai vikoihin pohjautuvia tuotannon keskeytyksiä. Tämän vuoksi Painolan oli helppo jatkaa kumppanuutta Konica Minoltan kanssa.