Etiketti- ja pakkausteollisuuden ennusteet vuodelle 2022

| 12 tammikuuta 2022

Konica Minolta esittää omat näkemyksensä

Kommentit: Olaf Lorenz, Senior General Manager, Digital Transformation Division, Konica Minolta Business Solutions Europe

Tuleva vuosi tarjoaa etiketti- ja pakkausalan yrityksille/konverttereille monia uusia mahdollisuuksia digitaalisessa painatuksessa, kun maailma suuntaa kohti vakautta toivuttuaan ankarasta pandemiasta.



Takana ovat ajat, jolloin pakkaukset ja etiketit suunniteltiin vain hyöty ja käytännöllisyys mielessä tavaroiden ja tuotteiden tunnistamiseen tai suojaamiseen. Varsinkin digitaalisen tuotannon lisääntyessä etiketit ja pakkaukset ovat nyt olennainen osa brändäystä ja koko ostokokemusta. Vaihtuvien tietojen ja räätälöityjen ratkaisujen avulla palveluntarjoajat voivat kasvattaa voittomarginaalejaan.
 

Arvokas markkinointiajattelu yhdistyy digitaaliseen tuotantoon

Jatkuvat teknologiainnovaatiot mahdollistavat jatkossakin pakkauksen laajentamisen perinteisen toiminnallisen roolin ulkopuolelle – pakkaus tai etiketti ei vain kerro "mitä sen sisällä on", vaan se muuntautuu osaksi tuotteen markkinointia. Vuoden 2022 trendeihin kuuluu tehostettu viimeistely, kuten pakkauksen koristelu, lisääntynyt automaatio, verkon kautta ostaminen, sekä tietysti pysäyttämätön siirtyminen analogisesta digitaaliseen.
 
Täydellisen all-in-one-valmistusprosessin kysyntä kasvaa edelleen, samoin kuin vain tarpeeseen tuottaviin tuotantolaitteisiin, joita on helppo käyttää ilman erillistä vaativaa koulutusta.
 

Tärkeät työkalut tiedon välittämiseen ja brändäyksen parantamiseen

Tiedämme, että etiketit ja pakkaukset muodostavat jatkossakin perustarpeiden toimitusketjut ja tarjoavat tärkeitä työkaluja tiedon välittämiseen ja brändäyksen tehostamiseen. Terveydenhuolto-, lääke- ja elintarvike- ja juoma-alat ovat niitä sektoreita, jotka ovat jatkossakin digitaalisen tarra- ja pakkaustulostuksen kasvualueita.
 
Brändit käyttävät myös digitaalisuutta lisätäkseen asiakkaiden sitoutumista ja kiinnostusta tuotteisiinsa – kaikki kestävämmässä muodossa. Nopea reagointi pitkälle automatisoiduilla, pieniä määriä tuottavilla järjestelmillä on tapa menestyä ja auttaa brändejä vastaamaan omien asiakkaidensa nopeasti muuttuviin vaatimuksiin.
 

Tuotannon yksinkertaistaminen vastaamaan nopean reagoinnin vaatimuksia

Strategioiden ja taktiikoiden yhteensovittaminen kilpailuun ja asiakkaiden odotuksiin vaikuttavien voimien kanssa on välttämätöntä, ja samalla tuotantoa yksinkertaistetaan vastaamaan entistä vaativamman asiakaskunnan nopean reagoinnin vaatimuksiin. Ohjelmistot ovat myös keskeinen osa kannattavuuden parantamista.

 

Mieti mahdollisuuksia uudelleen mukaansatempaavien etiketti- ja pakkausratkaisujen avulla


Näemme lähietäisyydeltä, kuinka tuotemerkkien omistajat etsivät innovatiivisia ja kiinnostavia tulostusratkaisuja kaupallisiin ja teollisiin sovelluksiin. Paikallisesti eri puolilla maailmaa toimitettavan maailmanlaajuisen tuen ansiosta teemme tiivistä yhteistyötä asiakkaidemme ja tuotemerkkiemme kanssa kumppanuusperiaatteella ja autamme heitä edelleen miettimään erilaisiä tulostusmahdollisuuksia.

Sähköisen kaupankäynnin kasvu on ehdottomasti tulevaisuuden digitaalisten pakkausten ja tarra- ja etikettituotannon jatkuvan kasvun määräävä trendi, jolla on suuri vaikutus konverttereihin. Erityisesti niiden on kyettävä reagoimaan nopeasti ja kehittämään sähköiseen kaupankäyntiin liittyviä pakkausmalleja, jotka ratkaisevat postijakelun luontaiset haasteet vähittäiskaupan sijaan. Versiointi ja personointi ovat myös nousussa.

Globaalina teknologiatoimittajana, jolla on paikallinen palvelurakenne, näemme tulevina vuosina edelleen merkittäviä mahdollisuuksia digitaaliseen painamiseen sekä tarra- että pakkaustuotannossa.
 

Massasta erottuvien pakkausten tuottaminen yhä ruuhkaisimmilla markkinoilla

Tämä näyttää myös olevan tutkimusanalyytikkojen näkemys. Smithersin Tulevaisuuden pakkausten pitkän aikavälin strategiset ennusteet vuoteen 2030 asti [1] osoittavat, että teknologiset parannukset avaavat ovia yhä useammalle pakkaussovellukselle. "Yhä useammat brändit suunnittelevat pakkauksensa kertoakseen tarinan kuluttajalle siinä toivossa, että se erottuisi tuotteista ​​yhä ruuhkaisemmilla markkinoilla", raportissa sanotaan. "Personointi antaa brändeille mahdollisuuden kehittää henkilökohtaista yhteyttä kuluttajaan siinä toivossa, että myönteinen vuorovaikutus lisää myyntiä tulevaisuudessa."
 
Vuonna 2019 Smithers arvioi digitaalisen painatuksen pakkausmarkkinoiden arvoksi 18,9 miljardia dollaria, ja tuotanto oli yhteensä 2,54 miljoonaa tonnia. Kasvun arvioitiin olevan 10,9 % vuosikasvua vuoteen 2024 asti ja sen jälkeen samaa tahtia.  [2]
 


Pandemia kiihdyttää digitaalista tuotantoa

"Väistämätön marssi" kohti digitaalista tuotantoa etiketeissä ja pakkauksissa on kiihtymässä IDC:n "Growth Opportunities in Digital Label and Packaging" (asiakirja nro EUR146199521, elokuu 2021) markkinanäkökulman mukaan. "Pandemia on toiminut häiriötekijänä ja kiihdyttimenä", raportissa sanotaan. ”Automaatio on toinen digitaalisuuden siunaus. Helppokäyttöisyys ja digitaalisuuden mahdollistamat automatisoidut työnkulut vauhdittavat liiketoiminnan kasvua. Lisäprosessien, kuten digitaalisen viimeistelyn, digitaalisen kohokuvioinnin ja stanssauksen, integrointi auttaa prosessiketjua kasvamaan merkittävästi.
 
Lopullinen johtopäätös: "Näyttää siltä, ​​​​että vaaka painaa voimakkaasti digitaaliteknologian hyväksi."

 

Uuden aaltopahvipakkauksille tarkoitetun digitaalisen mustesuihkutulostimemme lanseerauksen ansiosta olemme menossa uuteen vuoteen luottavaisina menestyksen jatkumisesta tulevaisuudessa. PKG-675i:n avulla painot, konvertterit ja tuotemerkkien omistajat voivat hyötyä helppokäyttöisestä ratkaisusta On Demand -pakkaustuotannossaan, mikä vastaa trendiä kohti räätälöityä aaltopahvilaatikoiden tulostusta.

Tutustu pakkauspainon työnkulkuratkaisuihin
Markkinoiden johtava AccurioLabel 230 -etikettitulostimemme jatkaa uusien rajojen avaamista, ja olemme ymmärrettävästi ylpeitä siitä, että meillä on nyt yli 850 asennusta ympäri maailmaa. IDC:n markkinaennusteen Western Europe Digital Label and Packaging Printer Forecast 2021–2025 [3], mukaan markkinaosuutemme on nyt noussut 19,9 prosenttiin digitaalisten tarra- ja pakkaustulostimien toimituksissa ja arvossa vuonna 2020. Ja tämä kasvu jatkuu. Tarrat ja etiketit ovat markkinat, joille tulimme tuskin viisi vuotta sitten, mutta olemme kuitenkin jo valloittaneet arvoltaan viidenneksen tulostimien toimituksista digitaalisten etikettien ja pakkausten markkinoilla.
 
Vuonna 2020 digitaalisten etikettien ja pakkausten (L&P) tulostintoimitukset Länsi-Euroopassa olivat 186 yksikköä arvoltaan 97,6 miljoonaa dollaria IDC:n mukaan [4]. Länsi-Euroopan digitaalisten L&P-tulostimien markkinoiden odotetaan kasvavan 13,1 %:n vuosikasvulla (CAGR) vuosina 2020–2025. Väriainepohjaisten tulostimien toimituksissa on edelleen suurempi osuus L&P-tulostimista. Tarra- ja pakkaustulostimien toimitusten odotetaan kasvavan 186 yksiköstä vuonna 2020 344 yksikköön vuonna 2025.
 
Ymmärrämme kaikki, että meneillään oleva Covid-19-tilanne on luonut ennennäkemättömiä haasteita, mutta kasvokkain tapaamiset jatkuvat ja normaaliolo on palaamassa. Henkilökohtaiset tapaamiset ovat entistä tärkeämpiä tapahtumissa, kuten alan messuilla Labelexpossa Brysselissä, Belgiassa, 26.-29.4.2022, jossa olemme jälleen hallissa 8 (osastot C12/C19).

Live-tapahtumien lisäksi jatkamme online-näkyvyyden rakentamista, kun autamme asiakkaitamme kumppanuusperiaatteella – ”viestintäkanavasta” riippumatta’.

Sitoumuksemme on edelleen tarjota parasta mahdollista palvelua kaikille asiakkaillemme.

 
[1] Page 37, Smithers Future of Packaging Long-Term Strategic Forecasts to 2030, Georgy Cameron
[2] Page 38, Smithers Future of Packaging Long-Term Strategic Forecasts to 2030, Georgy Cameron
[3] IDC Western Europe Digital Label and Packaging Printer Forecast, 2021-2025, 2021, doc #EUR147967021, July 2021
[4] IDC Western Europe Digital Label and Packaging Printer Forecast, 2021-2025, Doc # EUR147967021, June 2021

KONICA MINOLTA BUSINESS SOLUTIONS FINLAND OY

Konica Minolta kehittää ja tarjoaa asiakkailleen innovatiivisia ratkaisuja digitaaliseen työympäristöön, IT-ympäristöihin ja ammattitulostamiseen. Konica Minoltan viidessä tutkimus- ja kehityskeskuksessa innovoidaan asiakkaille uusia parempia ratkaisuja, jotka yhdistävät älykkään palvelun ja teknologian. Yrityskulttuurin keskiössä on asiakas, joiden kanssa asioita katsotaan uusista näkökulmista ja ideoidaan oikeat ratkaisut liiketoiminnan kehittämiseen.
 
Konica Minoltalla on kattavat ja tietoturvalliset IT-palvelut ja –ratkaisut tiedonhallintaan, IT-infrastruktuuriin, älykkääseen videovalvontaan ja liiketoimintaprosessien kehittämiseen. Konica Minolta on muun muassa Microsoftin Global Managed Partner, M-Filesin Premier Reseller ja Cisco-partner.

Tutkimuslaitos IDC MarketScape on nimennyt Konica Minoltan johtavaksi älykkäiden monitoimilaitteiden tarjoajaksi, joka kuvastaa yrityksen vahvaa ratkaisu- ja palvelutarjoamaa tulostusympäristöihin.
Konica Minolta tarjoaa vahvana kumppanina ammattitulostusmarkkinaan liiketoimintakonsultointia, huipputeknologiaa ja ohjelmistoja. Yritys on vakiinnuttanut asemansa tuotantopainokoneiden markkinajohtajana Euroopassa ja muualla maailmassa.
 
Konica Minolta Business Solutions Finland Oy on Konica Minolta Business Solutions Europe GmbH:n täysin omistama tytäryritys. Konica Minolta Suomen pääkonttori ja showroom sijaitsee Life Science Center Keilaniemessä Espoossa. Suoramyyntimme, valtuutettujen jälleenmyyjiemme verkko ja huoltomme toimii valtakunnallisesti kattaen koko Suomen.