Laadunhallinta

Sähköisellä laadunhallintajärjestelmällä tehokkuutta laadun hallintaan

Laatustandardit tehokkaasti hallintaan


Laadunhallinta auttaa yrityksiä laatudokumentaation sähköistämisessä ja hallinnassa. Sen avulla yrityksen on helppo ohjata toimintaansa laatustandardien vaatimusten mukaisesti.

Yhä useammassa yrityksessä harkitaan laatustandardien käyttöönottoa tai niitä on jo käytössä liiketoiminnassa. Laatustandardien käyttöönoton taustalla on muun muassa markkinoille pääsyn helpottuminen, tarjooman laadun parantaminen sekä liiketoimintariskien hallinnoiminen ja pienentäminen. Laatustandardien käyttöönotto vaatii standardien sisältöjen omaksumista ja yrityksen oman toiminnan säätämistä vastaamaan standardien vaatimuksia. 


Laatustandardeihin liittyy olennaisena osana laatukäsikirja, johon kootaan laatujärjestelmä, siihen liittyvä laatupolitiikka, prosessit ja menettelytavat. Laatujärjestelmän dokumentaatio koostuu neljästä tasosta:


  1. Laatukäsikirja
    Laatukäsikirja on laatujärjestelmän ylin taso, joka kuvaa organisaation toiminnot, niiden välisen yhteyden ja laatujärjestelmän soveltamisalan.

  2. Prosessikuvaukset ja menettelyohjeet
    Toinen taso koostuu organisaation prosessikuvauksista ja niiden ohjaamiseksi laadituista yleisistä menettelyohjeista.

  3. Työohjeet
    Työohjeissa kuvataan, missä ja miten tietty työ tai työvaihe tulee suorittaa. Työohjeiden tarkoitus on ohjata päivittäistä tekemistä prosessien sisällä siten, että yrityksen asettamat tavoitteet saavutetaan.

  4. Kontrolliasiakirjat
    Prosessien aikana suoritettavista laaduntarkastuksista kerätyt havainnot ja ulkopuolelta laatuun liittyvät ilmoitukset kootaan kontrolliasiakirjoihin. Kerättyjen kontrollitietojen avulla yritys pystyy analysoimaan toimintansa laatua tavoitteisiin nähden ja tekemään korjaavia toimenpidesuunnitelmia.


Sähköinen laatujärjestelmä auttaa laadun hallinnassa


Paperisessa muodossa olevista laatujärjestelmistä ollaan siirtymässä yhä enemmän sähköiseen laatujärjestelmään laatutiedon paremman hallittavuuden vuoksi. Päivittäisten rutiinien hoitaminen sähköisesti nopeuttaa työntekemistä, prosessien seurantaa ja toiminnan kehittämistä. Sähköisessä järjestelmässä kaikki laatudokumentaation tasot pystytään hallitsemaan yhtenä, toisiinsa kytkeytyvinä kokonaisuuksina, jolloin standardin mukaisen toimintamallin omaksuminen ja osoittaminen on vaivatonta. Päivittäinen tekeminen organisaation prosesseissa tehostuu, koska relevantti ja aina ajantasainen tieto on aina helposti saatavilla. Toisaalta laatukontrollin kautta järjestelmään raportoitu tieto on myös vaivattomasti koostettavissa katselmointia ja auditointeja varten.

Asiakasreferenssi - tutustu toteuttamaamme asiakasratkaisuun

Coreplast Laitila Oy

Coreplast Laitilan selkeä ja hallittu laadunhallintajärjestelmä varmistaa ja tehostaa toimintaa.

Tutustu asiakasreferenssiin
CoreplastLaitila sisäkuva

Laadunhallintaratkaisun osa-alueita


  • Toimintakäsikirjan rakenteiden hallinta
  • Dokumentaation ja dokumenttipohjien hallinta
  • Tuotedokumentaation hallinta
  • Prosessitiedon hallinta
  • Henkilöstön osaamisen ja koulutusten hallinta
  • Asiakkaiden ja kumppanien hallinta
  • Riskienhallinta ja riskikontrollointi
  • Laatupoikkeamien sekä korjaavien ja ehkäisevien toimenpiteiden hallinta
  • Tiedon elinkaarenhallinta ja työnkulut sekä elektroninen allekirjoitus
  • Auditointien hallinta
  • Raportointi
  • Laadunhallinnan kokonaiskuvan hallinta

Blogi: Sähköisen laatujärjestelmän mahdollisuudet laatusertifiointia suunnittelevalle

Yhä useammat organisaatiot ovat siirtyneet tai pohtivat siirtymistä käyttämään laatustandardeja omassa toiminnassaan

Lue lisää
laatuaamu

Laadunhallinta

Laadunhallinta

Edut:


  • Sähköinen laatujärjestelmä vapauttaa aikaa päivittäisestä toimintajärjestelmän ylläpidosta pitkäjänteiseen, jatkuvaan kehittämiseen
  • Parantaa laadunhallintaan liittyvän tekemisen laatua poistamalla inhimillisten virheiden mahdollisuuden laatujärjestelmän ylläpidosta
  • Kokonaiskuvan hallinta on vaivatonta, kun kaikki laatujärjestelmään liittyvä tieto on hallittavissa, saatavilla, jaettavissa ja koostettavissa yhdestä sijainnista vaivattomasti

Varmista tietosi ja niiden käytettävyys

Tehokkaalla tiedonhallinnalla varmistat organisaation toiminnalle tärkeiden tietojen löydettävyyden, talteenoton, jaettavuuden ja käytettävyyden, hallittavuuden ja säilymisen. Tutustu tiedonhallinnan monipuolisiin ratkaisuihin, jotka helpottavat organisaatiosi tiedon käsittelyä.
 

Ota yhteyttä

Ota yhteyttä

Yhteydenottotapa:

Huomaathan, että keräämme henkilötietojasi lähettäessäsi tämän lomakkeen. Konica Minolta Business Solutions Finland Oy käsittelee antamiasi tietoja tietosuojakäytäntömme mukaisesti.

Tähdellä (*) merkityt kentät ovat pakollisia