Konica Minoltan näkemys vuoden 2020 trendeistä ja ennusteista | Painopalveluiden tuottajat

| 19. joulu 2019

Puhutaanpa vaikka muutoksesta, monipuolistamisesta, teollisuus 4.0:stä, esineiden internetistä, tarpeeseen tuottamisesta tai tarvepainatuksesta, on selvää, että automaatio ja ohjelmistot ovat keskeisiä muutoksen ajureita, ja niiden merkitys vain kasvaa. Tuotannon seuranta ja tehostaminen reaaliaikaisen tiedon avulla on saamassa jalansijaa, ja pian siitä tulee itsestäänselvyys. Tulevina kuukausina ja vuosina asiakkaat näkevät nämä seikat laajemmassa mittakaavassa, perehtyvät niihin ja analysoivat niiden vaikutuksia omiin liiketoimintamalleihinsa.




konicaminolta-olaflorenz

Kirjoittanut Olaf Lorenz

johtaja, DX Branding Division, Konica Minolta Inc.

Joidenkin mielestä painotuotteilla on vaikeuksia löytää omaa paikkaansa markkinointityökalujen joukossa, mikä johtaa painotuotteiden määrän vähenemiseen. Konica Minolta näkee asian toisin. Menestyvät painotalot omaksuvat digitalisaation vanavedessä kulkevat uudet mahdollisuudet jatkossakin. Painotuotteet ja digitaaliset kanavat voivat elää rinta rinnan ja täydentää toisiaan, ja kaikkein menestyneimmät yritykset hyödyntävät niitä molempia.


Keypoint Intelligencen / InfoTrendsin[1] laatimien ennusteiden mukaan digitaalisen väripainotuotannon määrät ovat Länsi-Euroopassa jo suurempia kuin mustavalkopainotuotannossa, ja trendi on kasvava. Keskisuurten volyymien väridigipainossa, jossa Konica Minolta on markkinajohtaja, näkymät ovat raportin mukaan ”positiivisia ja kasvua on odotettavissa”. Kasvua on luvassa myös suurissa ja erittäin suurissa painovolyymeissa.


Tämä vastaa omaa käsitystämme markkinoista. Muun muassa tästä syystä aloitamme vuoden 2020 luottavaisin mielin. Olemme juuri lanseeranneet uuden AccurioPress C14000 -sarjamme (140 sivua minuutissa). Se on Konica Minoltan päänavaus erittäin suuriin tuotantomääriin tarkoitetuissa digitaalisissa väripainokoneissa. Digitaalisten väriainetekniikkaan perustuvien painokoneiden, joihin myös C12000 lukeutuu, etuna on pitkälle viety automaatio, käyttäjää vaativien toimintojen pienempi määrä ja tehokkaampi tuotanto entistä pienemmällä hukalla.


Tutkimuskonsulttien mukaan B2-formaatin kasvun vauhdittamat suuret tuotantomäärät ovat johtava trendi Euroopan markkinoilla. Konica Minoltan monikäyttöistä digitaalista AccurioJet KM-1 B2+ UV -mustesuihkutulostinta (B2+ -arkkikoko) on kutsuttu painoteollisuuden monitoimilinkkuveitseksi. Sen lukuisten eri käyttötapojen ansiosta sillä voidaan luoda uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja tuoda mustesuihkutulostaminen myös paino- ja pakkaussegmentteihin. Muun muassa Colourfast Financial, Tierps Truckeri ja Druckpartner Druck- und Medienhaus kuuluvat niiden eurooppalaisten yritysten joukkoon, jotka ovat investoineet AccurioJet KM-1 -koneeseen tänä vuonna.


Digitaalisen väripainon suosioon vaikuttavia tekijöitä on useita, ja ohjelmistojen merkitys kasvaa alati. Esimerkiksi lisätyn todellisuuden sovellustamme genARatea on kiitelty brändipäälliköiden, brändinomistajien, yrityslähettiläiden, luovien alojen työntekijöiden ja suunnittelijoiden tulevaisuuden vision muokkaamisesta. Se on auttanut asiakkaitamme valloittamaan aina vain uusia markkinoita.


Tulevaisuudessa tärkeitä liiketoiminnan ajureita ovat yhä entistä kohdistetumpi markkinointi, lean-markkinointi, kestävyys ja muuttuvan tiedon tulostus. Muun muassa tästä syystä lanseerasimme joustavan, edullisen ja monikanavaisen Markomi-markkinointialustan vuonna 2019. Sen avulla asiakkaat voivat luoda kustannustehokkaita arvoa lisääviä kampanjoita itselleen ja omille asiakkailleen. Brändien omistajat haluavat yhä useammin lisätä tuotteidensa arvoa käyttämällä painotuotteissa innovatiivisia kuviointeja ja käsin kosketeltavia ominaisuuksia. Tällä alueella digitaalinen painaminen ja viimeistely ovat omiaan.


Esimerkiksi strategisen kumppanimme MGI:n digitaaliset viimeistelyjärjestelmät ovatkin oiva työkalu etikettipainoille ja kaupallisille painotaloille. Näiden järjestelmien avulla ne voivat tarjota luovia ratkaisuja, lisätä painotuotteiden arvoa ja hankkia uusia asiakkaita. Muun muassa MGI:n digitaalinen JETvarnish 3D Web -viimeistelyjärjestelmä etiketeille ja joustopakkauksille tuottaa sileää pintaa ja 3D-kohokuviointipintaa UV-kohdelakalla sekä foliointina.


Näin uuden vuosikymmenen kynnyksellä odotamme jo innolla asemamme vahvistamista teollisen painamisen markkinoilla, jotka painottuvat jatkuvasti enemmän digitaaliseen painamiseen. Vaikka painaminen on yleisesti ottaen vähentynyt, Keski- ja Itä-Euroopan maiden markkinoilla on ollut kasvua. Viime vuonna Romaniassa investoitiin useisiin Konica Minoltan JETvarnish-koneisiin, joihin tarjoamme Konica Minoltan maailmanluokan tukea ja palveluita. Asiakkaat hyödyntävät koneita monipuolisesti mm. kirjojen, valokuvakirjojen ja aikakauslehtien painamiseen.


Uusi vuosikymmen tuo mukanaan toisenkin tärkeän digitaalisten väriainetekniikkaan perustuvien painokoneiden merkkipaalun Konica Minoltalle: pääsemme asentamaan 500. AccurioLabel-etikettipainokoneemme. Malli on ollut valtaisa menestys ottaen huomioon, että astuimme etikettipainokoneiden maailmaan vasta neljä vuotta sitten. 


Menestys ei kuitenkaan johdu vain teknologiasta tai laadusta – ne ovat meille itsestäänselvyys. Suosion takana on Konica Minoltan aidosti yhteistyöhön nojaava lähestymistapa, jossa hyödynnämme aktiivisesti asiakkaittemme, kumppaneidemme ja brändien omistajien asiantuntijuutta mustesuihkujärjestelmissä ja väriainetekniikkaan perustuvissa järjestelmissä. Autamme asiakkaitamme kaikkialla maailmassa ja kaiken aikaa, jotta he saavat omille ideoilleen muodon. Lähestymistapamme toimii. Lähestymme kaupallisen painon mahdollisuuksia uudesta näkökulmasta yhdessä asiakkaidemme kanssa.


_____________________________________________________________________________________________________

[1] Western Europe Production Printing Market Forecast: 2018–2023, Ralf Schlözer, heinäkuu 2019, Keypoint Intelligence