Konica Minolta tunnistaa viisi tärkeää trendiä, jotka muokkaavat ja vaikuttavat digitaaliseen työympäristöön vuonna 2025

| 11 joulukuuta 2024

Digitaalinen työympäristö kehittyy jatkuvasti, ja ympäröivä maailma muokkaa sitä. Ilmastonmuutokseen reagoiminen vaikuttaa edelleen ensisijaisesti yrityksiin ja niiden toimintaan kaikkialla Euroopassa, ja työntekijöiden oikeudenmukainen ja kunnioittava kohtelu on yhä tärkeämpää. Generatiivisen tekoälyn käyttö on räjähdysmäisessä kasvussa, ja uusia sovelluksia syntyy koko ajan. Toisaalta tämä auttaa hyödyntämään resursseja tehokkaammin ja lisäämään työntekijöiden tuottavuutta, mutta samaan aikaan tekoälyn käyttö haitallisiin tarkoituksiin lisääntyy ja kehittyy, mikä tarkoittaa, että yritysten järjestelmien valppaus ja turvallisuus ovat tärkeämpiä kuin koskaan. Seuraavassa Konica Minoltan ennustukset eräistä keskeisistä ja tärkeimmistä digitaalisen työympäristön trendeistä vuonna 2025.


Trendi 1: Kestävä kehitys
Ilmastonmuutoksen vaikutukset vaikuttavat yhä useampiin ihmisiin, myös Euroopassa. Vuonna 2025 kestävä kehitys, vihreät teknologiat ja resurssitehokkaiden toimintojen mahdollistaminen ovat siksi edelleen keskeisellä sijalla. Digitalisaatiolla voi olla tässä tärkeä rooli. Tämä koskee tietenkin myös digitaalista työympäristöä. Digitalisaatio on erinomainen keino korvata paperiasiakirjoja ja niihin liittyvää jätettä (lukujen mukaan 50 prosenttia toimistojätteestä on paperia[1]). Luvut osoittavat myös, että pilviratkaisut ovat energiatehokkaampia kuin jos yritykset ylläpitävät IT-ympäristöään paikallisilla palvelimilla[2]. Toisaalta digitalisaatio ja kasvavat tietomäärät kuluttavat energiaa, erityisesti tekoälyn yhä laajeneva integrointi, ja myös IT-infrastruktuurien määrä kasvaa: datakeskuksia on rakennettava tai laajennettava, laitteistoja on hankittava ja päivitettävä vastaavasti, ja myös työntekijät tarvitsevat uusimmat vaatimukset täyttäviä laitteita. Tällä on luonnollisesti vaikutuksia: elektroniikkaromua kertyy uskomatonta vauhtia, kolme kertaa nopeammin kuin maailman väestönkasvu[3] , ja yhden gigatavun datan tallentaminen tuottaa 0,28 kiloa hiilidioksidia[4].  
 
"Meidän on varmistettava, että digitalisoidut prosessit ovat resurssitehokkaita”, korostaa Olaf Jonas, General Manager Environmental, Social and Governance (ESG), Konica Minolta Business Solutions Europe GmbH. Konica Minoltan Intelligent Connected Workplace keskittyy digitaaliseen yhteistyöhön ja älykkäisiin, vähän paperia käyttäviin prosesseihin. M-Filesin tai Dispatcher Phoenixin kaltaisilla ratkaisuilla yhtiö tukee paperipainotteisten prosessien digitalisointia. Myös Microsoft 365 -yhteistyöratkaisu auttaa vähentämään tiedonsiirtoa älykkäillä jakotoiminnoilla. Lisäksi Konica Minoltan omat datakeskukset toimivat 100-prosenttisesti uusiutuvalla energialla, ja Konica Minolta pyrkii kiinnittämään tähän huomiota myös kolmansien osapuolien palveluntarjoajien kanssa, kuten Workplace Pure- ja SafeQ Cloud -ratkaisuissaan, joita isännöidään Open Telekom Cloud -datakeskuksessa, joka myös toimii 100-prosenttisesti uusiutuvalla energialla. Konica Minolta parantaa jatkuvasti kiertotalouslähestymistapaansa ja tarjoaa ratkaisuja monitoimilaitteiden ja väriainepullojen kunnostamiseen, jotta primaarisia raaka-aineita käytetään säästeliäästi.
 
Trendi 2: Ihmiskeskeiset työpaikat
Viime vuosina ihmiset ja heidän yksilölliset tarpeensa ovat nousseet yhä enemmän keskiöön. Tämä jatkuu vuonna 2025. Tämä koskee myös työpaikkoja. Työpaikalla työntekijöiden pitäisi voida kehittyä, heidän luovuuttaan ja itsensä kehittämistä pitäisi kannustaa ja heidän hyvinvointinsa pitäisi olla etusijalla. Käytännön tasolla tämä tarkoittaa viihtyisien ja ergonomisten työtilojen luomista ja sekä fyysisten että henkisten terveystarpeiden huomioon ottamista, jotta työntekijät voivat toimia tehokkaasti. Samoin osallistavan ympäristön edistäminen, johtajien empaattinen suhtautuminen työntekijöiden tarpeisiin ja työntekijöiden ottaminen mukaan päätöksentekoprosesseihin auttavat työntekijöitä tuntemaan itsensä arvostetuiksi, tuetuiksi ja sitoutuneiksi. Työntekijöiden kannustaminen osallistumaan sosiaalisiin aloitteisiin ja yhteiskunnalliseen työhön auttaa yritystiimiä sitoutumaan laajempaan yhteisöön. Lisäksi työntekijät arvostavat tukea työn ja yksityiselämän tasapainottamiseen joustavien työjärjestelyjen ja ammatillisen kehittymisen avulla, ja oikeudenmukainen palkka työstä (mukaan lukien etuudet ja kannustimet) auttaa luomaan motivoituneemman ja uskollisemman työvoiman.
 
Auttaakseen työntekijöitä löytämään parhaan mahdollisen tasapainon työn ja vapaa-ajan välillä Konica Minolta mahdollistaa joustavan lähestymistavan työskentelyyn toimistossa, kotona tai yhdistelmävaihtoehdossa. Työntekijöidensä työkokemuksen tukemiseksi se toteuttaa myös Flourish-ohjelmaa, joka tukee henkilökohtaista kehitystä ja kasvua, terveyttä ja hyvinvointia sekä lahjakkuuden ja saavutusten juhlistamista. Edistääkseen osallisuutta monimuotoisuuden ja tasa-arvon kautta yritys toteuttaa useita ohjelmia, kuten Woman2Lead ja ShePlus, sekä ERG-ryhmiä (Employee Resource Groups), kuten LGBTQ+-verkosto VIBRANT tai tietoisuuden lisääminen vajaakuntoisten osallisuudesta.
 
Trendi 3: Generatiivinen tekoäly ja automaatio
Generatiivisen tekoälyn ja automaation käyttö yleistyy edelleen vuonna 2025. Nämä teknologiat auttavat virtaviivaistamaan toimintoja, lisäämään tuottavuutta ja parantamaan työntekijöiden kokemuksia. Suositut tekoälyllä toimivat työkalut voivat auttaa luomaan ja laatimaan kirjallista materiaalia, kuten markkinointisisältöä, raportteja tai sähköposteja. Tämän lisäksi tekoälyä voidaan käyttää kuvien luomisessa tuottamaan erityisiä korkealaatuisia (ja usein rojaltivapaita) kuvia, jotka on nopea tuottaa ja käyttää. Liiketoiminnan operatiivisella puolella tekoälykäyttöisiä chatbotteja käytetään yleisesti vähittäiskaupassa ja muissa palveluntarjoajissa osana online-asiakaspalvelua tuottamaan välittömiä vastauksia asiakaskyselyihin, mikä auttaa myös vähentämään inhimillisten asiakaspalvelutiimien paineita ja antaa heille mahdollisuuden keskittyä räätälöidympiin asiakastarpeisiin. Muualla generatiivista tekoälyä voidaan käyttää suurten tietokokonaisuuksien analysointiin, jotta voidaan tuottaa oivalluksia ja raportteja, jotka auttavat yrityksiä tekemään parempia ja tarkempia tietoon perustuvia päätöksiä. Tekoälyä voidaan käyttää myös sähköisten laskujen käsittelyyn tai henkilöstöhallinnon rekrytointiprosessien automatisointiin, jolloin se auttaa löytämään sopivia ehdokkaita seulomalla ansioluetteloita/hakemuksia.
 
Tekoälyä käytetään jo monissa Konica Minoltan asiakirjahallinta- ja prosessien optimointiratkaisuissa työntekijöiden päivittäisen työn tukena. Esimerkiksi M-Files auttaa työntekijöitä tekemään yhteenvetoa asiakirjoista tai esittämään kysymyksiä asiakirjoista generatiivisen tekoälyavustajansa Ainon avulla. Lisäksi Microsoft 365:n osana Copilotia voidaan käyttää luomaan nopeasti luonnoksia mistä tahansa aiheesta Wordissa, muuttamaan pitkiä sähköpostikeskusteluja lyhyiksi tiivistelmiksi Outlookissa tai tuottamaan nopeasti hienosäädettyjä esityksiä PowerPointissa. Microsoft Power Platformin Copilotin avulla sovelluksia, työnkulkuja ja verkkosivustoja voidaan luoda entistäkin nopeammin ja helpommin Power Appsin, Power Automaten ja Power Pagesin avulla. Power Platformin osana olevan Copilot Studion avulla voidaan kehittää chatbotteja esimerkiksi asiakaspalveluun. Lisäksi Workplace Pure mahdollistaa sen, että työntekijät voivat kääntää asiakirjoja tekoälyn tuella. Konica Minolta käyttää tekoälyä ja koneoppimista myös automatisoidakseen tietojen poimintaa asiakirjoista, kuten laskuista, sopimuksista ja tilauksista, sekä analysoidakseen ja arvioidakseen sopimustietoja.  
 
Trendi 4: Tekoälystä johtuvat kyberuhat
Verkkorikolliset käyttävät yhä useammin tekoälyä kehittyneiden hyökkäysten toteuttamiseen. Esimerkiksi vuoden 2024 alussa eräs hongkongilainen yritys menetti 200 miljoonaa Hongkongin dollaria (40 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria), kun tekoälyä käytettiin väärennettyyn videopuheluun, jossa johtajien tekoälyversiot luotiin vakuuttavasti maksujen hyväksymiseksi[5]. Microsoftin Digital Defence Report 2024 -raportissa korostetaan tekoälyä yhtenä tietoturvan nykyisistä ja uusista uhkista[6]. Verkkorikolliset käyttävät yhä useammin tekoälyä kehittyneiden hyökkäysten toteuttamiseen. Esimerkiksi vuoden 2024 alussa eräs hongkongilainen yritys menetti 200 miljoonaa Hongkongin dollaria (40 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria), kun tekoälyä käytettiin väärennettyyn videopuheluun, jossa johtajien tekoälyversiot luotiin vakuuttavasti maksujen hyväksymiseksi[5]. Microsoftin Digital Defence Report 2024 -raportissa korostetaan tekoälyä yhtenä tietoturvan nykyisistä ja uusista uhkista[6]. Tekoälyhyökkäykset voivat kohdistua IT-infrastruktuuriin, ja esimerkkeinä voidaan mainita tekoälyyn perustuvat haitta- ja lunnasohjelmat, haavoittuvuuksien automaattinen löytäminen ja hyväksikäyttö, koneoppimisjärjestelmiin kohdistuvat tekoälyhyökkäysten kiertäminen ja salasanojen murtaminen. Tekoälyhyökkäykset voivat kohdistua myös ihmisiin käyttämällä menetelmiä, kuten tietojenkalastelua (Phishing), puhekalastelua (voice phishing puhelinsoiton kautta) ja syväväärennöksiä (Deepfakes). Yritysten on siis hyödynnettävä tekoälyä ja koneoppimista havaitakseen nämä uhat ja reagoidakseen niihin reaaliaikaisesti. Niiden olisi myös järjestettävä työntekijöille koulutusta, jotta henkilöstö herkistyy ja oppii, miten tekoälyhyökkäyksiä käsitellään oikein.
 
Konica Minolta voi auttaa yrityksiä puolustautumaan tekoälyllä toimivia uhkia vastaan. Esimerkiksi Workplace Intrusion Patrol on hallittu tietoturvapalvelu, joka tunnistaa ja torjuu kyberturvallisuusuhkia. Se suojaa monenlaisia alueita: päätepisteitä, kuten palvelimia, tietokoneita ja mobiililaitteita, ja poistaa myös phishing-sähköposteista, haitallisista linkeistä ja liitetiedostoista, vuotaneista käyttäjätunnuksista jne. peräisin olevat riskit. Kehittyneet tekoälyalgoritmit analysoivat jatkuvasti tietovirtoja havaitakseen uhkia tai poikkeamia, ryhtyvät automaattisesti toimiin tai ottavat Konica Minoltan tietoturvatoimintakeskuksen (SOC) käyttöön lisäanalyysiä ja vaaratilanteen lieventämistä varten. Lisäksi Konica Minolta tarjoaa tietoturvakoulutusta, jonka avulla yrityksen tiimi voi lisätä tietoisuutta ja ymmärrystä tietoturva-asioista.
 
Trendi 5: Parannettu pilviturvallisuus
Kun yhä useammat yritykset siirtyvät pilvipalveluihin, pilviympäristöjen suojaaminen on ensisijainen tavoite - erityisesti tekoälyyn perustuvien kyberuhkien kehittyessä. Yritysten on oltava varmoja siitä, että niillä on käytössään oikea tietoturva arkaluonteisten tietojen suojaamiseksi ja vaatimustenmukaisuusvaatimusten täyttämiseksi (kuten GDPR ja NIS2 Euroopassa), mutta myös asiakkaiden luottamuksen suojaamiseksi ja hybridityöskentelyn skaalautumistarpeiden täyttämiseksi. Statistan luvut osoittavat, että Cloud Securityn kysyntä kasvaa huomattavasti, ja sen odotetaan kasvavan 25,98 prosenttia vuodessa (CAGR 2024-2029)[7]. Turvallisuustoimenpiteisiin kuuluu vankkojen pääsynvalvontatoimenpiteiden, salauksen ja seurannan toteuttaminen pilvipalveluun tallennettujen tietojen suojaamiseksi.
 
Konica Minolta takaa korkeimman mahdollisen turvallisuustason riippumatta siitä, onko se omissa tai kolmannen osapuolen palveluntarjoajien tietokeskuksissa. Tähän kuuluvat ISO 27001/27017 (tietoturva) ja DIN EN 50600 (datakeskuksen suunnittelu, rakentaminen ja toiminta) -sertifiointi, salattu tiedonsiirto, kaksitekijätodennus, SSO-synkronointi ja käyttäjien pseudonymisointi.

quotation marks

Digitaalisen työympäristön kehittyessä myös mahdollisuudet ja riskit kehittyvät. Tarve tukea ihmisiä ja suojella ympäristöä on edelleen monivuotinen huolenaihe, kun taas tekoälyn ja automaation nopea yleistyminen tarjoaa toisaalta vaikuttavia liiketoimintaetuja ja -potentiaalia, mutta toisaalta myös potentiaalisia uhkia, minkä vuoksi turvallisuus on edelleen monien yritysten asialistan kärjessä vuonna 2025. Konica Minolta on myös tulevaisuudessa sitoutunut tukemaan digitaalista työympäristöä Intelligent Connected Workplace -tarjontamme avulla, joka on suunniteltu vastaamaan kehittyviin tarpeisiin ja tukemaan organisaatioita kaikissa edessä olevissa haasteissa.

Olaf Lorenz

General Manager, International Marketing Division at Konica Minolta Business Solutions Europe

Yhteystiedot

Yhteystiedot

Melanie Olbrich

Senior Corporate Communications & Content Manager

melanie.olbrich@konicaminolta.eu

+49 (0)511 7404-5337