Augmented Print – lisätyn todellisuuden printti

ar_1Uskoisitko, että paperinen dokumentti, painettu etiketti tai tuotepakkaus voisi olla viimeisintä huutoa oleva futuristinen digitaalinen käyttöliittymä? Näin on jos siltä näyttää, kuten sanotaan. Tämän mahdollistaa lisätty todellisuus (Augmented Reality, AR), joka tulee yhdistämään verkossa olevaa digitaalista sisältöä sekä painettua printtiä luoden aivan uudenlaisen käyttökokemuksen.

Myyntikatalogit ja kuvastot ovat edelleen suosittuja painotuotteita, ja hyvinkin kilpailukykyisiä sähköisten alustojen kanssa. Ihmiset vaan pitävät Bilteman ja IKEAn kaltaisten luetteloiden selailusta. Entäpä jos analogiset sekä digitaaliset alustat voitaisiin yhdistää? Kun esimerkiksi painettua myyntikatalogia tarkastellaan puhelimen tai tabletin kautta lisättyä todellisuutta hyödyntäen, käyttäjä voi nähdä tuotteisiin liittyvää lisätietoa, tuotetta havainnollistavaa kolmiulotteista grafiikkaa tai linkin, jonka kautta voi vaikkapa siirtyä suoraan ostopalveluihin.

ar_2ar_4

 

Perinteiseksi ja konservatiiviseksi koettu myyntimiehen tuote-esite muuntuu lisätyn todellisuuden avulla dynaamiseksi alustaksi, jonka kautta tuotetta tai kohdetta voidaan tarkastella kolmiulotteisesti sekä taustoittavilla multimedioilla. Henkilökohtaiseen kanssakäymiseen perustuvissa työtehtävissä, joissa asiakkaisiin vaikuttaminen sekä kilpailijoista erottuminen on tärkeää, tällainen tuotteiden havainnollistaminen voi tuoda oikealla hetkellä merkittävää lisäarvoa.

ar_3Milloin viimeksi sait selvää pienellä präntätyistä tuoteselosteista säilykepurkissa? Lisätyn todellisuuden avulla etiketit ja pakkaukset ovat muuttumassa medioiksi, jotka voivat tarjota älypuhelimen kautta tarkasteltuna ostajalle merkityksellistä tietoa, jolla voi olla suuri vaikutus ostopäätökseen saati mielikuvaan brändistä.

Entä mainokset, julisteet, lehdet? On selvää, että lisätyssä todellisuudessa nähdään suuria mahdollisuuksia kustannus-, mainonta- sekä markkinointialoille. Mainokset voidaan yhdistää suoraan sosiaaliseen mediaan, pelillisiin alustoihin sekä kampanjoihin ja tapahtumiin. Elokuvajulisteet voivat muuttua mobiililaitteiden avulla eläviksi näyttäen trailerin ja tarjoten mahdollisuuden hankkia esimerkiksi alennuslipun. Tällaiset sovellukset ovat jo todellisuutta. Ja kun ohjaavana tekijänä on etenkin parantunut asiakaskokemus, lisätyn todellisuuden yhdistäminen digitaaliseen painoliiketoimintaan arvellaan olevan ilmeisten hyötyjen vuoksi miljardiluokan liiketoimintaa jo muutaman vuoden sisällä.

Ehkä jossain vaiheessa emme enää tarvitse puhelinta tai tablettia lisätyn todellisuuden informaation havaitsemiseen, vaan koemme sen puettavien lasien kautta. On melkoisen varmaa, että juuri nyt kovin futuristiselta tuntuvasta lisätystä todellisuudesta tulee pian luonteva osa laajempaa kokemustamme painotuotteista.

Lue lisää kotisivuiltamme: Konica Minolta Whitepaper, Augmented Reality
Katso, YouTube:  Konica Minolta counts on Augmented Reality


Kirjoittaja on Konica Minolta Business Solutions Oy:n markkinointipäällikkö Jarno Ahonen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *