Jaa
Monet organisaatiot ovat viime aikoina yrittäneet pitää liiketoimintansa normaalina ja samalla henkilöstön ja asiakkaat turvassa. COVID-19 pandemia on testannut, kuinka hyvin yritysten IT-osastot ympäri maailman ovat onnistuneet suunnittelussa ja valmistautumisessa poikkeustilanteisiin.
Alla on kuvattuna viisi toimenpidettä, joiden avulla yritykset voivat varmistaa työntekijöiden tuottavuuden häiriö- ja poikkeustilanteissa. Nämä ovat toimenpiteitä, jotka jokaisen yritysjohtajan pitää huolehtia kuntoon.
Tietoturvallisuus on jatkuva prosessi ja riskien siirtyminen entistä enemmän mobiililaitteisiin sekä etätyöskentelyyn tuo kokonaan uudenlaisen haasteen organisaatioille varsinkin poikkeustilanteissa liittyen tietoverkkojen käyttöön ja tallennuskäytäntöihin sekä näkyvyyden ja valvonnan osalta. Tilannetta voidaan parantaa ottamalla mobiililaitteet osaksi organisaation tietoturvakäytäntöjä samalla tavalla kuin muutkin verkkolaitteet. Lisäksi yrityksen kannattaa varmistaa, että käytössä olevat tekniset suojausratkaisut ovat ajan tasalla sekä jatkuvan valvonnan piirissä.
Yrityksen liiketoiminnan jatkuvuuden kannalta on tärkeää jalkauttaa tietoturvapolitiikka ymmärrettävästi koko henkilöstölle. Myös yrityksessä vallitseva kulttuuri vaikuttaa siihen, miten hyvin poikkeustilanteista selvitään. Avoimessa ja luottavaisessa kulttuurissa voi virheistä ottaa oppia ilman pelkoa sanktioista ja henkilöstöä voi kannustaa tuomaan esille päivittäisessä toiminnassa havaitut haasteet. Nämä edes auttavat “kuivin jaloin” selviämistä haastavissa tilanteissa.
Yritysten IT-maailma on muuttunut nopeasti viime vuosina ja tiedon määrä jatkaa kasvuaan. Nämä aiheuttavat suuria haasteita tietoturvallisuuteen. Yritykset pystyvät parantamaan tietoturvaa, kun siihen kohdistuvat uhat on tunnistettu.