EU AI Act -säädös muuttaa tapaa, jolla yritykset ottavat käyttöön, käyttävät ja kehittävät tekoälyjärjestelmiä. Mitä tämä tarkoittaa organisaatiollesi, miten se vaikuttaa tekoälyn käyttöön ja pystytkö noudattamaan säädöksiä? Tekoälyn nopea käyttöönotto liiketoiminnassa voi tuoda mukanaan merkittäviä tuottavuuden parannuksia ja tarjota arvokasta tukea työntekijöille. Eurostatin mukaan 42 % suurista yrityksistä (yli 250 työntekijää) käyttää jo tekoälyä, kun taas 13 % pienemmistä yrityksistä (yli 10 työntekijää) on alkanut ottaa sitä käyttöön. Tekoälyteknologioiden kehittyessä ja yleistyessä myös riskit kasvavat. Ne vaihtelevat valtavien koulutustietokantojen aiheuttamista tietosuojaongelmista rikolliseen väärinkäyttöön kyberhyökkäyksissä, algoritmien puolueellisuuteen, yksityisyyden loukkauksiin ja eettisiin kysymyksiin, kuten manipulointiin ja ihmisoikeuksien uhkaamiseen.

Vastauksena tähän EU on ottanut käyttöön maailman ensimmäisen kattavan tekoälylainsäädännön – eurooppalaisen tekoälylain (AI Act) – varmistaakseen tekoälyn vastuullisen kehittämisen ja käytön sekä suojellakseen kansalaisten terveyttä, turvallisuutta ja perusoikeuksia.

Mikä siis on EUn AI Act ja miksi se on tärkeä sekä yrityksille että yhteiskunnalle? Katsotaanpa sitä tarkemmin.

Mikä on EU AI Act?  

EU AI Act -säädös, joka otettiin käyttöön 1. elokuuta 2024 ja tulee voimaan kokonaisuudessaan 2. elokuuta 2026, sääntelee tekoälyjärjestelmiä, jotka vaikuttavat EU:n alueella asuviin ihmisiin, vaikka ne olisi kehitetty alueen ulkopuolella. Sen tavoitteena on vähentää riskejä, kuten yksityisyyden loukkauksia, puolueellisuutta, manipulointia ja fyysistä vahinkoa, vaatimalla läpinäkyvyyttä, eettisiä suojatoimia ja ihmisten valvontaa:

  • Läpinäkyvyys: Tekoälyjärjestelmien on selitettävä selkeästi, miten ne toimivat ja mitä riskejä ne aiheuttavat. Jos tekoälyjärjestelmä on suorassa vuorovaikutuksessa ihmisten kanssa (esim. chatbotit), sen on oltava selvästi tunnistettavissa tekoälyjärjestelmäksi.
  • Eettiset suojatoimet: Laki luokittelee tekoälyn riskitasojen mukaan, kieltää haitallisimmat järjestelmät ja asettaa tiukat velvoitteet korkean riskin järjestelmille.
  • Inhimillinen valvonta: Inhimillinen valvonta on erityisen tärkeää korkean riskin tekoälyjärjestelmissä. Se varmistaa, että ihmiset voivat seurata, ymmärtää ja hallita näiden järjestelmien toimintaa. Korkean riskin tekoäly on suunniteltava siten, että se mahdollistaa ihmisten vuorovaikutuksen, jolloin ihmiset voivat varmistaa, että järjestelmä toimii turvallisesti, ja puuttua asiaan, jos jokin menee vikaan. Tavoitteena on estää yksilöiden terveyden, turvallisuuden tai perusoikeuksien vahingoittuminen. Kehittäjät, tarjoajat ja operaattorit ovat vastuussa tietojen laadun varmistamisesta, riskien arvioinnista ja tekoälyjärjestelmien toiminnan läpinäkyvyyden ylläpitämisestä. Korkean riskin järjestelmät on myös rekisteröitävä julkiseen tietokantaan, ja niissä tapahtuneet vaaratilanteet on raportoitava. Säännösten noudattamista valvotaan vaatimustenmukaisuuden arvioinneilla, sertifioinneilla ja rikkomuksista määrättävillä merkittävillä seuraamuksilla.

Säännösten noudattamatta jättämisestä voi seurata vakavia sakkoja – jopa 35 miljoonaa euroa tai enintään 7 % yrityksen edellisen tilikauden maailmanlaajuisesta kokonaisliikevaihdosta, riippuen siitä, kumpi summa on suurempi.

Neljä riskiluokkaa

AI-laki luokittelee tekoälyjärjestelmät neljään riskitasoon:

  • Hyväksymätön riski: Esimerkiksi sosiaalisen pisteytyksen, reaaliaikaisen biometrisen pisteytyksen tai manipuloivia tekniikoita (esim. lapsia tai haavoittuvia ryhmiä kohdennetut) käyttävät järjestelmät kielletään kokonaan.
  • Korkea riski: Tiukasti säännellyt järjestelmät esimerkiksi liikenteen, energian, koulutuksen, työllisyyden, lainvalvonnan ja oikeuden aloilla. Kehittäjien on varmistettava läpinäkyvyys, vastuullisuus, ihmisten valvonta ja tietojen laatu.
  • Rajoitettu riski: Niihin sovelletaan vähemmän tiukkoja sääntöjä, ja niissä vaaditaan pääasiassa läpinäkyvyyttä, kun käyttäjät ovat vuorovaikutuksessa tekoälyn kanssa, jotta he ovat tietoisia sen toiminnasta, kuten chatbottien tai deepfake-sovellusten tapauksessa.
  • Minimaalinen riski: Suurin osa tekoälyjärjestelmistä kuuluu tähän luokkaan, ja ne ovat suurelta osin sääntelemättömiä. Esimerkkejä ovat videopeleissä, roskapostisuodattimissa tai asiakaspalvelun automatisoinnissa käytetty tekoäly.

Keitä AI Act -säädös koskee?

AI Act koskee EU:n kansalaisia ja kaikkia EU:ssa toimivia tai EU:lle palveluja tarjoavia organisaatioita. Viisi vaikutuksen alaista ryhmää ovat:

  • AI-kehittäjät ja -tarjoajat: Heidän on noudatettava säännöksiä, jos heidän järjestelmänsä aiheuttavat suuren riskin tai edellyttävät läpinäkyvyyttä.
  • Korkean riskin AI-käyttäjät: Kun AI:ta käytetään herkillä aloilla, kuten rekrytoinnissa, pankki- ja luottotoiminnassa, terveydenhuollossa ja sairaaloissa tai hallinnossa ja julkisissa palveluissa, on noudatettava tiukkoja valvonta- ja riskienhallintavaatimuksia.
  • Jakelijat ja maahantuojat: Heidän on varmistettava, että järjestelmät ovat EU:n vaatimusten mukaisia ennen myyntiä.
  • EU:n ulkopuoliset yritykset: Niiden on noudatettava säännöksiä, jos niiden tekoälyratkaisut vaikuttavat EU:n käyttäjiin.
  • Kuluttajat: Suurin osa ihmisistä on jollain tavalla kuluttajia, ja vaikka heitä ei suoraan säännellä, lain tarkoituksena on suojella heidän oikeuksiaan ja turvallisuuttaan.

Mahdollisuudet ja haasteet

EU AI Act luo uusia sääntöjä, joita on noudatettava, mutta se tarjoaa myös useita etuja yrityksille:

  • Selkeiden standardien avulla se vahvistaa kuluttajien luottamusta ja parantaa uskottavuutta asiakkaiden, sijoittajien ja kumppaneiden silmissä.
  • Se auttaa myös vähentämään oikeudellisia ja maineeseen liittyviä riskejä, joita voi syntyä, jos käyttäjät kärsivät vahinkoa tekoälyn käytön seurauksena.
  • Se tarjoaa yrityksille selkeät ohjeet tekoälyjärjestelmien kehittämiseen ja käyttöön EU:ssa.
  • EU AI Act motivoi yrityksiä luomaan selkeämmät säännöt tekoälyn käsittelylle ja parantamaan prosessiensa hallintaa. Tämä parantaa päätöksentekoa yrityksen sisällä ja tekoälyjärjestelmien luotettavuutta. Se myös helpottaa yritysten sopeutumista muihin olemassa oleviin tai tuleviin tekoälyä koskeviin säännöksiin.

Vaikka AI Act vahvistaa suojatoimia ja hallintaa, se voi myös aiheuttaa haasteita yrityksille, erityisesti pienille yrityksille ja startupeille:

  • Korkean riskin järjestelmät aiheuttavat lisäkustannuksia vaatimustenmukaisuustoimista, kuten riskinarvioinneista ja dokumentoinnista, mikä voi viivästyttää kehitystä ja markkinoille tuloa.
  • Samaan aikaan yritykset alueilla, joilla sääntely on väljempää, voivat innovoida nopeammin ja ohittaa EU:n kilpailijat.
  • Eri EU-jäsenvaltioiden erilaiset täytäntöönpanotoimenpiteet voivat myös aiheuttaa epävarmuutta.

AI Act -säädöksen noudattamisen aloittaminen: 4 keskeistä vaihetta

AI Act on monimutkainen, mutta yritykset voivat aluksi keskittyä neljään keskeiseen alueeseen.

  1. Luokittele AI-järjestelmäsi lain mukaisesti – tunnista riskialttiit järjestelmät ja ota käyttöön jatkuva seuranta.
  2. Varmista läpinäkyvyys valvomalla tiukasti, miten data hankitaan, hallitaan ja käytetään AI:n kouluttamiseen, ja selitä käyttäjille selkeästi, mitä järjestelmä voi ja ei voi tehdä.
  3. Kouluta tiimisi AI:n käyttöön ja perusta erityinen vaatimustenmukaisuusryhmä hallinnoimaan sääntöjen noudattamista.
  4. Harkitse sellaisten teknologioiden käyttöönottoa, jotka helpottavat vaatimustenmukaisuutta, kuten työkalut tietojen anonymisointiin, puolueellisuuden havaitsemiseen, suorituskyvyn seurantaan ja arkaluonteisten tietojen salaamiseen.

Konica Minolta on kumppanisi älykkäässä digityössä

Ota täysi hyöty teknologioista - suunnitelmallinen käyttöönotto ja tehokas hyödyntäminen tuo arvoa liiketoimintaasi

Yritysten toimintaympäristö jatkaa digitalisoitumistaan vauhdilla. Teknologiat, kuten tekoäly, automaatio ja pilvipalvelut muovaavat tapaa, jolla tietoa hyödynnetään, päätöksiä tehdään ja työntekemistä tehostetaan. Microsoft 365:n kaltaiset työkalut tarjoavat valtavasti mahdollisuuksia, mutta harva yritys hyödyntää niiden täyttä potentiaalia.

Me Konica Minoltalla autamme organisaatioita ottamaan teknologioista kaiken irti - olipa kyse tekoälyn ja Copilotin tehokkaasta ja suunnitellusta käyttöönotosta, älykkäästä tiedonhallinnasta tai modernin SharePoint Online -intranetin rakentamisesta. Yhdistämme teknologiaosaamisen liiketoimintaymmärrykseen, jotta yrityksesi voi tehostaa prosessejaan, parantaa tuottavuutta ja tehdä parempia päätöksiä. Autamme sinua ja yritystäsi johtamaan tiedolla.

Valitse Konica Minolta kumppaniksesi älykkääseen digityöhön.

Jaa:

Arvostele tämä artikkeli